|
REGULAMIN ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
w Bartoszycach
ROZDZIAŁ I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Środowiskowy Dom Samopomocy w Bartoszycach działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015r. poz. 163 z późn. zmian.).
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 2011r. Nr 231, poz. 1375 – tekst jednolity z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy(Dz. U. 2010 Nr 238 poz. 1586 z późn. zmian.).
- Uchwały Nr 103/XV/99 Rady Miejskiej w Bartoszycach z dnia 22.XII.1999r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego.
- Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- MOPS - należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bartoszycach,
- Domu - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy,
- Uczestniku - należy przez to rozumieć osobę przebywającą w Domu na podstawie decyzji administracyjnej,
- Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Środowiskowego Domu Samopomocy w Bartoszycach,
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Miejską Bartoszyce.
§ 3
- Dom jest ośrodkiem wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, prowadzonym jako zadanie zlecone Gminie przez administrację rządową w ramach pomocy społecznej, działającą w strukturze Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach przy ul. Pieniężnego 10 A.
- Dom funkcjonuje na wydzielonej części majątku komunalnego, będącego w zarządzie MOPS, o powierzchni 693,56 m2.
- Działalność Domu finansowana jest z dotacji celowej budżetu państwa.
§ 4
- Dom jest placówką pobytu dziennego typu A, B, C (w rozumieniu przepisów określonych w § 1 pkt 1 niniejszego Regulaminu), przeznaczoną dla osób dorosłych z zaburzeniami psychicznymi, które nie wymagają leczenia szpitalnego, bądź opieki stacjonarnej.
- Dom działa 5 dni w tygodniu przez 8 godzin dziennie, od 730 do 1530.
- Przez 7 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z Uczestnikami, zaś pozostały czas przeznacza się na uzupełnienie prowadzonej dokumentacji, czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć.
- W ramach działalności Domu mogą odbywać się zajęcia klubowe przeznaczone dla osób oczekujących na przyjęcie do Domu oraz byłych Uczestników.
- Decyzję o skierowaniu do Domu oraz decyzję ustalającą odpłatność za korzystanie z usług wydaje Dyrektor MOPS, w oparciu o wniosek osoby zainteresowanej, bądź jej przedstawiciela prawnego.
- Odpłatność ustaloną w decyzji Uczestnicy zajęć wnoszą do kasy MOPS, w terminie do 15-go dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
- Dom posiada 55 miejsc i prowadzi działalność terapeutyczną w oparciu o następujące sale terapeutyczne:
- gospodarstwa domowego i spotkań ogólnych,
- ergoterapii,
- arteterapii,
- terapii społecznej,
- rękodzieła ludowego,
- terapii sensorycznej,
- rehabilitacji z elementami fizykoterapii,
- e-pracowni.
ROZDZIAŁ II. Cele i zadania Domu.
§ 5
- Celem Domu jest świadczenie na rzecz Uczestników usług polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
- Do zakresu usług świadczonych przez Dom należy:
- trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym m.in. umożliwienie przygotowania i spożycia posiłku w ramach treningu kulinarnego,
- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,
- trening umiejętności spędzania czasu wolnego,
- poradnictwo specjalistyczne,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
- niezbędna opieka i wsparcie na terenie Domu,
- terapia ruchowa, w tym m.in.: rehabilitacja zdrowotna, zajęcia sportowe, turystyka i rekreacja,
- prowadzenie innych form terapeutycznych (w tym m.in. obsługa komputera, krawiectwo, tkactwo, ceramika, wiklina), przygotowujących do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia na otwartym i chronionym rynku pracy.
- Usługi w Domu są świadczone w formie indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych.
- Dom, w oparciu o bazę żywieniową Dziennego Domu „Senior-WIGOR” MOPS, umożliwia Uczestnikom spożywanie gorącego posiłku w postaci obiadu, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej. Ponadto, w ramach treningu kulinarnego, stanowiącego element bieżącej pracy terapeutycznej, z posiłku korzystają wszyscy Uczestnicy.
- Wymienione w punkcie 1 cele realizowane są poprzez:
- kształtowanie umiejętności niezbędnych do codziennego, samodzielnego funkcjonowania w oparciu o pracę terapeutyczno - rehabilitacyjną,
- udostępnianie poradnictwa i pomocy w sprawach socjalno-bytowych,
- poprawę funkcjonowania Uczestników w rodzinie i najbliższym otoczeniu,
- motywowanie do aktywności w pełnieniu ról społecznych i zdrowotnych,
- pracę socjalną z rodzinami Uczestników,
- stosowanie różnych form integracyjnych dotyczących Uczestników i ich otoczenia,
- rekonstrukcję, odkrywanie i rozwój zainteresowań Uczestników w ramach działalności terapeutycznej, prowadzonej na bazie Domu oraz w kontaktach z ich środowiskiem rodzinnym i najbliższym otoczeniem.
ROZDZIAŁ III. Prawa i obowiązki Uczestników Domu:
§ 6
1. Uczestnik ma prawo do:
- poszanowania jego godności i prywatności oraz równego traktowania i ochrony przed wszelkimi formami przemocy,
- wglądu w dokumentację dotyczącą jego osoby. W przypadku osoby ubezwłasnowolnionej prawo to przysługuje opiekunowi prawnemu,
- złożenia skargi osobiście lub przez opiekuna prawnego do Kierownika Domu oraz do Dyrektora MOPS,
- rezygnacji z pobytu w Domu. Prawo to w przypadku osób ubezwłasnowolnionych przysługuje opiekunowi prawnemu,
- korzystania ze sprzętu znajdującego się w Domu,
- uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu potrzeb,
- uzyskiwania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom.
§ 7
- Uczestnikom tworzy się warunki do samorządnego zorganizowania się w celu reprezentowania swoich interesów oraz podtrzymania właściwych form współdziałania z kadrą Domu, zapewniających realizację ich praw.
- Na ogólnym zebraniu, Uczestnicy mogą wybrać Radę Domu, która stanowi organ pomocniczy i doradczy Kierownika.
- W skład Rady Domu wchodzą:
- przewodniczący,
- sekretarz,skarbnik,
- dwóch członków.
- Do zadań Rady Domu należy w szczególności:
- pomaganie Kierownikowi Domu w tworzeniu warunków sprzyjających właściwym relacjom w gronie Uczestników,
- współdziałanie w zaspokajaniu potrzeb kulturalnych i terapeutyczno - rehabilitacyjnych,
- pomoc w utrzymaniu więzi ze środowiskiem rodzinnym i najbliższym otoczeniem,
- utrzymanie kontaktu z Uczestnikami w przypadku ich dłuższej nieobecności w Domu.
- Kierownik Domu zapewnia niezbędne warunki funkcjonowania samorządu.
§ 8
- Powinności Uczestników wynikają z ogólnie przyjętych norm i zasad współżycia społecznego oraz postanowień niniejszego Regulaminu. Są one jednak zindywidualizowane i dostosowane do możliwości ich wypełniania, uwarunkowanych obiektywnymi cechami psychofizycznymi.
- Do obowiązków Uczestników, w miarę ich możliwości, należy m. in. :
- poszanowanie praw i wolności innych osób, w tym zarówno współuczestników jak i pracowników Domu,
- poszanowanie mienia Domu,
- dbałość o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny,
- przestrzeganie przepisów bhp, przeciwpożarowych i sanitarnych,
- współpraca z kadrą Domu w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
- włączanie się do prac na rzecz Domu,
- branie udziału w zajęciach terapeutycznych oraz imprezach i spotkaniach organizowanych przez pracowników Domu,
- każdorazowe zgłaszanie pracownikom faktu wyjścia z Domu lub chęci oddalenia się od grupy podczas pobytu poza placówką,
- zgłoszenie każdorazowo Kierownikowi Domu lub osobie go zastępującej, faktu nieobecności na zajęciach,
- przestrzeganie Regulaminu Domu oraz innych zarządzeń porządkowych.
- W przypadku zakłócania spokoju lub stwarzania przez Uczestnika sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych, zostaną wobec niego wyciągnięte dyscyplinujące konsekwencje w postaci, m. in.:
- rozmowy terapeutycznej z zespołem wspierająco - aktywizującym,
- rozmowy z członkiem rodziny lub opiekunem prawnym Uczestnika.
- Na terenie obiektu, w którym zlokalizowany jest Dom, obowiązuje:
- zakaz spożywania alkoholu i innych środków odurzających, jak również przebywania pod ich wpływem,
- zakaz palenia tytoniu.
§ 9
Szczególnie rażące naruszenia Regulaminu przez Uczestników mogą skutkować uchyleniem decyzji o skierowaniu w trybie przepisów określonych w § 1 pkt 1 niniejszego Regulaminu.
ROZDZIAŁ IV. Postanowienia końcowe.
§ 10
- Funkcję Kierownika Domu pełni Kierownik Działu Pomocy Instytucjonalnej MOPS, zatrudniany przez Dyrektora MOPS.
- Kierownik odpowiada za działalność Domu i realizację zadań placówki.
- Obsadę etatową Domu określa Regulamin Organizacyjny MOPS.
- Obowiązki kadry Domu wynikają z zakresu czynności pracowników.
§ 11
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania, po wcześniejszym uzgodnieniu z Wojewodą Warmińsko – Mazurskim.
|
|
|
|