Informacja nt. udziału pracowników
MOPS w Bartoszycach
w V Konferencji Jakości, Paryż 20 - 22.10.2008 r.
V Konferencja Jakości w Administracji Publicznej Państw Unii Europejskiej (5QC), zorganizowana przez Prezydencję Francuską przy wspópracy z Grupą Roboczą ds. Innowacyjnych Służb Publicznych, odbyła się w dniach 20 - 22 października 2008 roku w Paryżu. Przewodnim tematem konferencji był "Obywatel w centrum polityki jakości w sektorze publicznym".
Udział w przedsięwzięciu wzięło ponad 1300 zaproszonych gości z 29 krajów, reprezentujących zarówno administrację publiczną, jednostki świadczące usługi publiczne, jak i organizacje pozarządowe, związki zawodowe, zrzeszenia pracodawców oraz organizacje prowadzące działalność biznesową. We wrześniu 2007 roku Miejski Ośrodka Pomocy Społecznej w Bartoszycach otrzymał, za pośrednictwem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, informację z Kancelarii Premiera Rady Ministrów o konkursie, mającym na celu wyłonienie najlepszej praktyki w naszym kraju i zaprezentowanie jej w trakcie V Konferencji Jakości. W październiku 2008 roku wysłaliśmy nasze zgłoszenie wraz ze szczegółowym opisem wieloletniego projektu pn. Przegląd Małych Form Artystycznych Środowiskowych Placówek Wsparcia. Opis zawierał m.in. zagadnienia dotyczące tła projektu (działania samorządu na rzecz osób niepełnosprawnych i starszych), procesu jego wdrożenia, głównych przeszkód w jego realizacji, poprawy jakości, pomiaru sukcesu, zdobytych doświadczeń, istoty innowacji oraz zdolności adaptacji zastosowanych rozwiązań.
W styczniu 2008 roku organizatorzy Konferencji przekazali do Kancelarii Premiera Rady Ministrów informację o zakwalifikowaniu dwóch projektów z Polski, w tym naszego, do uczestnictwa w konferencji. Do dnia 10 marca 2008 roku zostaliśmy zobowiązani do przesłania, w wersji angielskiej, formularza dotyczącego sektora naszej działalności, poziomu organizacji oraz danych kontaktowych.
Kolejnym etapem przygotowań, w terminie do 31 marca 2008 roku, było opracowanie opisów dobrej praktyki w formie, w której zostanie ona zaprezentowana w materiałach konferencyjnych, tj. jednostronicowego, zwięzłego opisu istoty przedsięwzięcia oraz około 10 - stronicowej szczegółowej prezentacji projektu. Opisy te zostały przygotowane w wersji polskiej i angielskiej.
Ostatnim etapem było przygotowanie oraz przekazanie do recenzji prezentacji w takiej formie, w jakiej zostanie ona zaprezentowana w czasie warsztatów. Finalizacja tego etapu została zaplanowana na maj 2008. Przygotowana została 20 - minutowa prezentacja w Power-Point oraz film ukazujący poszczególne wydarzenia Przeglądu Małych Form Artystycznych Środowiskowych Placówek Wsparcia.
19 sierpnia 2008 roku otrzymaliśmy pozytywną opinię strony węgierskiej, odpowiedzialnej w imieniu organizatorów za ocenę materiałów konferencyjnych. Ostateczna, zaakceptowana wersja została przesłana do Paryża oraz do estońskiego moderatora warsztatu - Karin Narep.
Po okresie prób i przygotowań przedstawiciele MOPS: Dyrektor - Stefania Michalik - Rosa oraz socjolog - Agnieszka Rekieć 19 października 2008 roku wyleciały do Paryża. Na miejscu, w Hotel de Ville, miało miejsce uroczyste rozpoczęcie Konferencji oraz przywitanie przybyłych gości przez Bertranda Delanoe, pełniącego funkcją mera Paryża.
Następnego dnia (20 października) rozpoczła się robocza część Konferencji, zlokalizowana w Centrum Przemysłu i Nowych Technologii. Na przestrzeni trzech dni odbywały się sesje plenarne (12), agory (12) oraz warsztaty z prezentacją dobrych praktyk (20), podczas których omawiane były zagadnienia z zakresu:
- Poprawy życia obywateli:
- Uproszczenie procedur oraz ograniczenie obciążeń administracyjnych;
- Łatwy dostęp do usług administracyjnych (poziom lokalny i organizacyjny);
- Podniesienie satysfakcji obywateli z usług administracyjnych;
- Udziału obywateli jako siły napędowej polityki jakości w sektorze publicznym:
- Wspóokreślenie z obywatelami zakresu usług publicznych;
- Zaangażowanie obywateli w proces podejmowania decyzji;
- Zaangażowanie obywateli w tworzenie usług publicznych;
- Ocena jakości usług przez obywateli;
- Odpowiedzi na nowe wyzwania społeczne:
- Odpowiedź na potrzeby społeczne i oczekiwania obywateli;
- Dopasowanie usług publicznych do stopnia zrónicowania społeczeństwa;
- Angażowania wszystkich zainteresowanych stron na rzecz jakości sektora publicznego:
- Współpraca między różnymi interesariuszami;
- Zaangażowanie się interesariuszy w politykę jakości;
- Działalność interesariuszy na rzecz wzrostu wydajności administracji;
Równolegle funkcjonowały również stoiska informacyjne instytucji i państw członkowskich UE oraz Centrum Zasobów CAF. Stanowiły one miejsca prezentacji działań w zakresie polityki jakości w poszczególnych krajach, służyły jako rozszerzenie tematyki prezentowanej w czasie sesji plenarnych, warsztatów i agor,a także były forum nieformalnych spotkań i rozmów. Wśród 29 stoisk znajdowało się również polskie, zorganizowane przez Kancelarię Premiera Rady Ministrów, na którym zostały wyeksponowane materiały promocyjne na temat Bartoszyc i działalności naszego samorządu.
W trakcie jednej z 20 sesji warsztatowych (21 października) została przedstawiona bartoszycka praktyka, pod tytułem "Zaangażowanie osób starszych i niepełnosprawnych w społeczność lokalną oraz prezentacja ich dorobku artystycznego", zawierająca opis działań samorządu na rzecz tej grupy mieszkańców oraz omówienie Przeglądu Małych Form Artystycznych. Wszyscy uczestnicy warsztatu otrzymali płytę DVD z filmem oraz folder informacyjny o Przeglądzie.
Materiał przygotowany przez MOPS został skonfrontowany z dwoma przykładami działań innych krajów europejskich, tj. z projektem kursów doszkalających dla emigrantów, prowadzonych przez Uniwersytet Albeda w Holandii oraz prezentację działań greckiego Muzeum Kultury Bizantyjskiej i Chrześcijańskiej w Atenach, zwiększającego dostępność ekspozycji dla osób niewidomych. Wszystkie prezentacje trwały po 20 minut i spotkały się z dużym zainteresowaniem publiczności. W odniesieniu do bartoszyckiego projektu pytania dotyczyły roli i zaangażowania osób niepełnosprawnych w organizację Przeglądu oraz naszych planów na przyszłość w zakresie realizacji imprezy. Niepełnosprawni uczestnicy warsztatu byli zainteresowani również innymi formami pracy (poza arteterapią) prowadzonymi przez Ośrodek w ramach bieżącej działalności.
Udział w Konferencji stanowił doskonałą okazję do poznania najlepszych praktyk stosowanych w krajach Unii Europejskiej, wymiany doświadczeń na przyszłość z uczestnikami przedsięwzięcia oraz promocji Bartoszyc. Nawiązane zostały również kontakty z europejskim placówkami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i starszych, rokujące na partnerską wspópracę.
Organizatorzy zadbali również o wrażenia estetyczne uczestników. Wizyta 21 października w Muzeum w Luwrze z możliwością obejrzenia najcenniejszych zabytków świata, pozostawiła po sobie niezapomniane wspomnienia.
Oficjalne zakończenie Konferencji (zgodnie z przedstawionym poniżej programem) miało miejsce 22 października po sesji plenarnej. W tym też dniu, o godzinie 18.35 nastąpił wylot z Paryża i powrót do kraju.
Program Konferencji:
Pierwszy dzień - 20.10.2008 r.:
8.00-10.00 Rejestracja uczestników w budynku konferencji (Centrum Przemysłu i Nowych Technologii);
10.00-11.15 Wprowadzenie przez E. Woerth'a. Sesja plenarna A. Gurrii;
11.45-12.45 Agora, podczas której swoje wystąpienia mieli przedstawiciele Rumunii, Anglii, Norwegii oraz Grecji.
14.15-15.35 Warsztaty Dobrych Praktyk (Grecja, Finlandia, Polska - prezentacja Ministerstwa Finansów);
16.25-17.25 Sesje plenarne pod przewodnictwem N. Diamandouros (Grecja) oraz J. Bourgon (Kanada); 17.25-18.15 Punkty informacyjne państw (29);
Drugi dzień - 21.10.2008 r.:
9.00-10.30 - Sesje plenarne (Anglia, Belgia);
11.00-12.45 - Warsztaty Dobrych Praktyk (Austria, Estonia, Holandia);
14.15-15.15 - Agora (Włochy, Finlandia, Austria);
15.45-17.25 - Warsztaty Dobrych Praktyk (Grecja, Holandia, Polska - Bartoszyce);
19.00-23.00 - Zwiedzanie Muzeum w Luwrze zakończone uroczystą kolacją.
Trzeci dzień - 22.10.2008 r.:
10.30-11.30 Sesja plenarna pod przewodnictwem R. Madelin oraz J.P. Bailly (Francja);
11.45-13.00 Sesja plenarna - G. Mulgan (Anglia), B. Dente (Włochy), P. Gibert (Francja);
13.00 Zakończenie i podsumowanie Konferencji.
Opracowały: Stefania Michalik - Rosa i Agnieszka Rekieć
 |
 |
stron 1/2 |